فقدان کامل هیجان… | تحلیل و بررسی کنفرانس EA در E۳ ۲۰۱۸

از همان ابتدای کار، که ثانیه شمار شروع کرد به حرکت کردن، و پس از آن، یک نمایش شبیه سازی شده عالی و جذاب در اتاق کنفرانس الکترونیک آرتس پخش شد، می دانستم که همه چیز تا پایان کار، قرار نیست به همین اندازه عالی و جذاب باشد! کنفرانس EA، تکرار مکررات بود، البته اینبار به طرزی خسته کننده تر از قبل! شاید حداقل، نیاز بود تا به جای مجری بی مزه ای که خود می گفت و می خندید، جوزف فارسی را می آوردند که در مراسم TGA و همین E۳ پارسال، کلی سر و صدا کرد و حرف زد! کلی خنداند و کلی حس و حال داد! از مجری داستان هم که بگذریم، می رسیم به دوستانی که روی صحنه بودند! به جز اندرو ویلسون که سعی می کرد، حس و حال کنفرانس را حرفه ای نمایش دهد، باقی دوستان، یا دستشان در جیبشان بود و ظاهرا یک چیزی در لباسشان اذیت می کرد (!) یا اینکه از شدت هیجان کاذبی که برای خودشان درست کرده بودند، نمی توانستند درست نفس بکشند! با بنده، حسین غزالی، گیمفا و تحلیل نمایش Electronic Arts در مراسم E۳  امسال همراه باشید!

  1. ۲ ماه قبل
  2. ۰
فقدان کامل هیجان… | تحلیل  و بررسی کنفرانس EA در E3 2018
به گزارش نوداد (سکوی اجتماعی خبر)

EA، EA و بازهم EA!

فقدان کامل هیجان… | تحلیل  و بررسی کنفرانس EA در E3 2018

الکترونیک آرتس، شاید دیگر همان الکترونیک آرتسی نباشد که زمانی به نامش قسم می خوردند (!) بدون شک، حاشیه هایی که اغلب، خودِ مسئولین کمپانی برای خودشان دست و پا کردند، ضربات زیادی به پیکره ای زده که هیچگاه، به این صورت دیده نشده بود. نمایش EA، به جز کسانی که برای اولین بار به EA Play آمده اند، یک تکرار خسته کننده بود! پر از بازی هایی که سرشان پایین است مقابل غول های بی شاخ و دم سونی و مایکروسافت! شاید با آوردن چند کارگردان گمنام و اسم عجیب، EA کمی از گناهانش را پاک کرده باشد، اما به هیچ عنوان، نمی تواند برایمان، دلیل قانع کننده ای بیاورد که چرا، به جز Anthem، اتفاق هیجان انگیز دیگری نداشتیم؟! تازه همین نمایش Anthem نیز، چیزی جز نمایش جهان بازی، و تکه هایی دست و پا شکسته از گیم پلیِ خوب بازی نداشت! خب،این یعنی حتی اگر بخواهیم از مسائلی مانند لوت باکس ها و سیاست های EA بگذریم، و مستقیم به سراغ کنفرانس برویم، بازهم باید یک جای کار بلنگد.

شاید با آوردن چند کارگردان گمنام و اسم عجیب، EA کمی از گناهانش را پاک کرده باشد، اما به هیچ عنوان، نمی تواند برایمان، دلیل قانع کننده ای بیاورد که چرا، به جز Anthem، اتفاق هیجان انگیز دیگری نداشتیم؟!

فقدان کامل هیجان… | تحلیل  و بررسی کنفرانس EA در E3 2018

شروع نمایش، طبق معمول با یک نمایش جذاب از برگ برنده EA، یعنی Anthem بود! وقتی برای اولین بار، شاهد این نبرد بامزه بودم، انتظار دیدن یک ویدیوی خفن از گیم پلی Anthem را داشتم که البته در آن باس فایت هم ببینیم! (اما نشد که نشد!). البته قبل از این اتفاق، یک تیزر خیلی خوب از بازی های مربوط (ظاهراً مربوط!!!) به کمپانی پخش شد! که یک نکته بی نظیر داشت! آن هم این بود که برای ساخت تیزر، از بازی هایی استفاده شده بود که اصلا در کنفرانس حضور نداشتند! (مثل Sims) و یا از صحنه هایی که تاکنون ندیده بودیم! و چه چیزی هیجان انگیزتر از این؟!

در ادامه، آقایان Oscar Gabrielson و Lars Gustavsson از Dice حضور داشتند، تا درباره عنوان جدید مجموعه Battlefield، یعنی Battlefield V توضیح بدهند! آنها از قدرت انتقال پیام و داستان صحبت کردند و بازهم رسیدیم به بخش رقابتی چندنفره، که پای ثابت مجموعه بوده است. شاید، تنها نکته جذابی که کمی هم به چشم می آمد، تخریب پذیری جدید محیط در بازی بود! بدتر از آن هم اینکه رسماً مورد مهمی را در بازی مشاهده نکردیم! به جز چند تصویر از پیش آماده شده، و البته یک تریلر ساده و خاکی که بخش داستانی بازی، و یک کوچولو از گیم پلی (به صورت کاملاً کار شده!) را نشان می داد! و البته، حماسه ای جدید به نام بتل رویال! که حالا، پایش به سری بزرگی مانند بتلفیلد نیز باز شده! پیرو صحبت هایی که از خیلی وقت پیش درباره EA می شد، شاید ورود بتل رویال به بتلفیلد بتواند، دلیل روشنی برای اثبات این باشد که چرا باید، از دست الکترونیک آرتس و سیاست هایش عصبانی بود! ابتدا که بحث لوت باکس ها، کاری با آنها کرد که پس از هر معرفی بازی، بیایند و بگویند که نه! خیالتان راحت، بازی ما لوت باکس ندارد! و حالا پدیده ای به نام بتل رویال که اتفاقاً خیلی هم هوادار دارد! استفاده از شخصیت های زن در بازی نیز، نکته تبلیغاتی دیگری بود که شاید، خیلی جای بحث و فکر کردن داشته باشد. پدیده ای که نه تنها در این کمپانی و این بازی، بلکه در بسیاری از جاها، شاهد شکوفا شدن آن بودیم و هستیم! رسماً می توان نمایش بتلفیلد را یک نمایش “ناقص” خواند. سازندگان، موفق نشدند تا آنطور که باید، جمعیت را برای بازی جدیدشان هیجان زده کنند. نمایش های ناقص از گیم پلی و صحبت هایی از سازندگان که همه چیز را به بعد از EA Play موکول می کرد. نه صحبت ها شنیدنی بودند و نه نمایش جذاب بود. این یعنی، اولین قدم ها نیز در کنفرانس، کج برداشته شدند!

و اینگونه بود که اضافه شدن UCL به فیفا، تبدیل شد به یکی از سورپرایزهای مهم کنفرانس!

فقدان کامل هیجان… | تحلیل  و بررسی کنفرانس EA در E3 2018

نمایش بعدی، یک تریلر زیبا از فیفا بود؛ البته فیفا که نه، بخش ULC که قرار است به آن اضافه بشود! فیفایی که طبق رسم هرسال، همگام با رقیب دیرینه اش اقدام به عرضه شبیه ساز فوتبالی اش می کند. الحق هم که در این چند سال اخیر، خوش درخشیده اما خب، هیچکس هم قرار نبود بر سر این نمایش، از جا کنده شود یا از شدت هیجان نتواند جلوی احساساتش را بگیرد! شاید، بزرگترین حرکتی که حاضرین می توانستند انجام بدهند، تشویق بود! البته دست زدن برای اینکه بالاخره الکترونیک آرتس، توانست مجوز لیگ قهرمانان اروپا را پس از گذشت ۱۰ سال به دست آورد! البته صحبت های پیرامون فیفا نیز به همینجا ختم نشدند و اینبار نوبت جام جهانی بود! ولی خب ماجرا زمانی خنده دار می شد که می دیدیم، صحبت های خانم Lina Ingvarsdottir و آقای Aaron Mchardy، به طور کامل بازگو کننده اطلاعاتی است که همه ما پیش از این درباره فیفا داشتیم! نمی دانم ایستادن در کنار جام لیگ قهرمانان اروپا و صحبت از اینکه هر ساله این رقابت برگزار می شود و نیمار و رونالدو هر سال بر سر این جام یقه یکدیگر را می گیرند واقعاً تا چه حد هیجان انگیز است ولی می دانم چقدر خسته کننده است وقتی مجبور هستید، ۶ دقیقه حرف هایی را بشنوید که در چندین و چند مکان مختلف بارها خوانده و شنیده اید. Aaron Mchardy از این می گوید که گیم پلی بازی، ارتقا یافته و ما سعی در ایجاد بهبود هستیم! و خودتان تصور کنید که باقی حرف ها دقیقاً درباره چه بود! به هر حال، نمی خواهم بگویم که انتظاراتی خیلی زیادتر از فیفا ۱۹ داشتم، نه اصلا اینطور نیست. اضافه شدن لیگ قهرمانان اروپا مثل همیشه، یک قدم رو به جلو برای بازی است، همچنین آپدیت جام جهانی هم دوست داشتنی ظاهر شده؛ اما باید یادآور شد که بحث ما، نمایش است و کنفرانس؛ بحث نحوه انجام کار است و نقد محتوا در مراحل انتشار بازی صورت می گیرد.

نسخه جدیدتر سرویس Origin Access نیز در ادامه کار، معرفی شد که البته، امکاناتی مانند Xbox Game Pass دارد.

فقدان کامل هیجان… | تحلیل  و بررسی کنفرانس EA در E3 2018

شاید پس از نمایش Anthem، سرویس Origin Access Premier مهمترین و ارزشمندترین حرکت الکترونیک آرتس بوده باشد. پیش از آن، اندرو ویلسون، یک صحبت دقیق و حساب شده کرد و از پیشرفت های این روزها گفت و سپس به این سرویس اشاره کرد. حداقل، سخنرانی ویلسون، با کلماتی حساب شده و دقیق پیش می رفت، برخلاف تمامی افرادی که می آمدند، ویلسون طبیعتاً تسلط زیادتری به مراسم داشت. هر چه که هست، سرویس جدید الکترونیک آرتس نیز معرفی شد. همانطور که گفتیم، این سرویس شباهت زیادی به Xbox Game Pass دارد. اعضای این سرویس، می توانند به طور کامل، دوباره به بازی های Origin Access دسترسی داشته باشند و همچنین، به تجربه بازی های جدید EA بپردازند. حتی زیادتر از این، دارندگان این سرویس می توانند به بازی های مورد علاقه شان از طریق استریم دسترسی داشته باشند و آنها را بازی کنند. همانطور که می دانید، Origin Access یک سرویس مختص کاربران رایانه های شخصی است که به آنها این امکان را می دهد تا با پرداخت ۴٫۹۹ دلار به طور ماهانه، بسیاری از بازی های الکترونیک آرتس را در اختیار داشته باشند.

معرفی Origin Access Premier شاید، نشانه ای باشد از مسیری که هم اکنون، صنعت سرگرمی ها در حال طی کردن است. همانگونه که مدیرعامل کمپانی یوبی سافت، از اتمام دوران کنسول های بازی و برداشته شدن محدودیت های سخت افزاری می گفت. اینکه دیگر،  در دهه های آینده کنسول های بازی وجود نخواهند داشت و دیگر محدودیت های سخت افزاری، از میان می روند. تمامی تمرکز، بر روی استریم بازی ها خواهد بود و گیمرها، با یک اشاره ضعیف و ساده، (و البته اینترنت فوق قوی!) رسماً به هزاران بازی دسترسی خواهند داشت. زمانی که همه چیز به اینترنت بستگی دارد نه سخت افزار دستگاه! البته این سرویس، تفاوت فاحشی نیز با نسخه قبلی خود ندارد. شاید تنها، بتوان آن را کمی جم و جورتر و حرفه ای تر دانست. خوشبختانه این سرویس برای دارندگان رایانه های شخصی بسیار کارآمد بوده و خیلی خوب است وقتی می بینیم هنوز هم اینگونه به آن توجه می شود. Origin Access Premier یکی از مهمترین بخش های کنفرانس و خدمات الکترونیک آرتس است که شاید از معدود نکات خوب کنفرانس بوده باشد!

پس از همه اینها، مجری (گرامی!) کنفرانس، به سراغ Vince Zampella می رود و از او درباره یک توییت می پرسد! توییتی که ظاهراً به بازی جدید اشاره دارد و بله! Star Wars: Jedi Fallen Order در حال ساخت است، اما ما قرار نیست چیزی از آن ببینیم! در واقع، کلاً ختم کلام این بود که “ما داریم بازی می سازیم، اما نشون شما نمی دیم!” نمی دانم واقعاً دلیل گفتن این خبر به این صورت، و با همان خنده های بی طعم و اعصاب خردکن چه بود! حتی اگر همین خبر را به صورتی منتشر می کردند که به ظاهر فاش شده است، به مراتب هیجان زیادتری داشت تا اینکه بخواهیم خنده و جیغ های ساختگی را تحمل کنیم! به هر حال، این اتفاق، یک نشانه دیگر است تا بدانیم، الکترونیک آرتس در واقع، برای این کنفرانس به هیچ وجه آماده نبوده و ظاهرا، اوضاع اصلاً به خوبی برای بازی هایشان پیش نرفته است. همین یک مورد، باعث می شد تا کنفرانس، به طور کلی هیجانش را از دست بدهد و هیچ نمایش جذابی برای نشان دادن باقی نماند، مگر تریلرهای زیبایی که حتی چند تکه شان مربوط به E۳های قبلی بودند!

نسخه اول بازی Unravel، یک اثر بسیار خوب با نوآوری های خاص خودش بود! معرفی و دقیقاً همان موقع انتشار Unravel ۲، حتی اگر ما را با یک عنوان عالی طرف کند، بازهم در کنفرانس شکست می خورد! همه منتظر یک عنوان بزرگتر بودند و البته یک نمایش بزرگتر… .

فقدان کامل هیجان… | تحلیل  و بررسی کنفرانس EA در E3 2018

Dennis Brannvall نیز به روی صحنه می آید تا توضیحاتی در خصوص DLC جدید Star Wars: BF۲ بدهد. البته جدای از خودِ بسته الحاقی، که بازهم اوضاعش شبیه تیتر این مقاله است، چیزی که برای من خیلی جذاب بود، نحوه ایستادن دنیس و طرز صحبت کردن او بود! انگار با یک چیزی در طول صحبت هایش مشکل داشت. مدام دندان هایش را به هم می کشید و قیافه اش را کج می کرد. گویا چیزی در لباس و شلوارش او را اذیت می کرد یا اینکه یکی از دندان هایش عفونت کرده بودند. من که واقعاً برایش نگران شده بودم! حالا نوبت به Unravel ۲ می رسد. نسخه اول بازی Unravel، یک اثر بسیار خوب با نوآوری های خاص خودش بود! معرفی و دقیقاً همان موقع انتشار Unravel ۲، حتی اگر ما را با یک عنوان عالی طرف کند، بازهم در کنفرانس شکست می خورد! همه منتظر یک عنوان بزرگتر بودند و البته یک نمایش بزرگتر… . همین اتفاق، باعث می شود تا هیچکس، نتواند از عناوین جدید EA لذت ببرد. چرا؟ چون الکترونیک آرتس به هیچ عنوان، نتوانسته بود تا بازی های بزرگش را آماده کند. نمایش های ضعیف از بتلفیلد ۵ و حتی آماده نکردن یک تریلر از استاروارز جدید، خودشان به اندازه کافی اعصاب خردکن ظاهر شده بودند. اما آنچه که Unravel ۲ نشان می داد هم در نوع خود جالب بود. شاید از همان نگاه اول، به سرعت مرا یاد آخرین بازی جوزف یعنی A Way Out می انداخت (که نقد و بررسی این بازی را می توانید اینجا بخوانید) و با وجود تمام جذابیت هایش، بازهم سخت بود تا بتواند مرا برای خریدش راضی کند! صراحتاً اگر خودم بودم، ترجیح می دادم تا ساخته جوزف فارس را با یکی دیگر از دوستان، دوباره تجربه کنم، اما مطمئناً، Unravel ۲ بازی ارزشمند دیگری برای خانواده هاست! از همان صحبت های بعد این نمایش، می توانستیم حدس بزنیم که قرار است تا پایان کنفرانس چه ببینیم! بله! اینکه الکترونیک آرتس، همیشه خواهان حمایت از بازی سازان خوب و با استعداد اقصی نقاط جهان بوده و هست و کلی سخن دیگر درباره حمایت های الکترونیک آرتس از اینطور سازندگان و البته اشاره دوباره به  A Way Out!

همانطور هم که انتظار می رفت، در ادامه شاهد عنوانی بودیم که کارگردانش، با استعداد است و تیم نوپایی دارند. چرا که همه می دانند الکترونیک آرتس، چه کمپانی فوق العاده ای است و همیشه خواهان حمایت از بازی سازان جوان و نوظهور خواهد بود. Sea Of Solitude، شدیداً یادآور عنوان بسیار زیبای ABZU است. یک بازی دیگر با گرافیک هنری بی نظیر و طراحی محیط زنده و عالی، که البته ظاهراً قصد دارد تا داستان بسیار مهم و جذابی را نیز روایت کند، بر خلاف ABZU که صحبت هایی تکه تکه و ناقص تقدیم ما می کرد. داستان، ما را به جنبه های دست نخورده زندگی انسان ها می برد؛ تنهایی و جنگ و چهره دیگر انسان ها. مشکلاتی که در درون ما است و دنیایی که خودمان برای خودمان می سازیم. اگر حتی نظر من را بخواهید، باید به شما بگویم که SOS اگر بتواند همانگونه که از آن انتظار می رود، یک روایت هنری جذاب را به طور کامل و صحیح روایت کند، صراحتاً ارزش زیادتری از Unravel ۲ خواهد داشت! چرا که ذهنیتی که کارگردان SOS دارد، به راحتی می تواند طراحی داستانی ساده و کلیشه ای Unravel ۲ را در هم بشکند و در این باره موفق تر ظاهر بشود.

NBA LIVE و Madden NFL هم که هر دو مانند فیفا، از مجموعه های ورزشی همیشگی کمپانی هستند و نسخه های جدید قرار است به زودی وارد بازار بشوند.

فقدان کامل هیجان… | تحلیل  و بررسی کنفرانس EA در E3 2018

در ادامه تریلر دیگری از NBA Live ۱۹ و یک نمایش تبلیغاتی از Madden NFL و قهرمان سری آخر مسابقاتش دیدم که هر کدام جذابیت های خاص خودشان را داشتند. خب، انتظار دیگری هم از کنفرانس نداشتیم! هر دو عنوان هر ساله منتشر می شوند و منتشر می شوند و چیز دیگری هم نباید ببینیم. Young Kiv، قهرمان آخرین دور مسابقات Madden به روی صحنه آمد تا درباره این تجربه و اتفاقات پیرامونش صحبتی داشته باشد. شاید تنها بخش کنفرانس که کمی تنوع و تفاوت نیز داشت همین آمدن Kiv بود. به بخش خنده دار ماجرا می رسیم! معرفی یک بازی موبایل استراتژیک و فوق خسته کننده، آن هم روی صحنه E۳! خودتان فکرش را بکنید. (البته اینقدر بی انصاف هم نباشیم، گزارش زنده هم بود بالاخره!) و باور کنید که آنقدر این نمایش عجیب و غریب بود که یادم رفت چقدر خسته کننده است. خیلی ساده می توانستیم تا دوباره، ببینیم که الکترونیک آرتس اینبار کاملاً واضح به مانع بزرگی برخورد کرده که نمی توان به سادگی از آن گذشت.

نمایش Anthem بالاخره فرا رسید و واقعاً جذاب هم بود. محیط فوق العاده زیبای بازی و جهانی بکر و دست نخورده، فضاسازی عالی که یادآور زیباترین لحظات بازی Horizin Zeo Dawn است، همه و همه دلنشین بودند.بدون شک Anthem تنها نمایش دلچسب EA Play امسال شده بود.

فقدان کامل هیجان… | تحلیل  و بررسی کنفرانس EA در E3 2018

در نهایت، پس از مدت ها صبری که رسماً داشت برایمان لالایی می خواند که بخوابیم، شاهد پخش یک تریلر دیگر از Anthem بودیم. عنوان مورد انتظار بایوور، که قرار است در تاریخ ۳ اسفند سال ۱۳۹۷ منتشر بشود و از همین الان هم حسابی طرفدار برای خودش دارد. از همان نمایش های اولیه بازی، همه می دانستیم که با چه عنوانی طرف هستیم. محیط فوق العاده زیبای بازی و جهانی بکر و دست نخورده، فضاسازی عالی که یادآور زیباترین لحظات بازی Horizin Zeo Dawn است، همه و همه دلنشین بودند.بدون شک Anthem تنها نمایش دلچسب EA Play امسال شده بود. در کنار اینها، بازهم مجری (گرامی!) برنامه، صحبتی با عوامل سازنده بازی داشت که در آن، اطلاعات دیگری از داستان بازی و گیم پلی منتشر شد. در طی این مراسم Cathleen Rootsaert، سرپرست نویسندگان Anthem جزییاتی از بخش داستانی بازی منتشر کرد. او اعلام کرد که بایوور داستان بازی را به گونه ای طراحی کرده که امکان اضافه کردن داستان های جدید در طی سال های آتی به این عنوان وجود داشته باشد. روت سِرت دلیل این کار را درخواست طرفداران برای داستان های زیادتر پس از اتمام بازی بیان کرده و این موضوع نمونه های از پشتیبانی بازی، پس از عرضه را نشان می دهد. همچنین تایید شده که برای تجربه ی Anthem به اتصال دائم به اینترنت نیاز خواهد بود. بایوور اعلام کرد که Anthem شامل هیچگونه لوت باکسی نخواهد بود و در عوض بازیکنان می توانند با پرداخت درون برنامه ای، آیتم های خاصی را تهیه کنند. طیف گسترده ای از آیتم ها برای شخصی سازی، در اختیار بازیکنان قرار خواهد گرفت که البته این مورد می تواند نکته مهمی باشد. چرا که سازندگان بازی می دانند به هیچ وجه نباید دوباره به تکرار اتفاقات Star Wars: Battlefrount ۲ نگاهی داشته باشند.

زیباست مگر نه؟!

فقدان کامل هیجان… | تحلیل  و بررسی کنفرانس EA در E3 2018

کنفرانس EA Play در E۳ امسال، مانند کسی بود که تنها سعی می کرد کاری کرده باشد و از دیگران عقب نماند! بازی های هر ساله که مانند همیشه منتشر می شدند و دیدن تریلرهای خیلی خفن هم حتی دیگر هیجان خودشان را از دست داده بودند. درست است که در این میان، شاهد معرفی چند بازی خوب مانند Sea Of Solitude و نسخه جدید سرویس Origin Access، و نمایش خوب Anthem بویدم، اما نمایش ناقص بازی های مورد انتظار مانند Battlefield V و سخنان تکراری و خسته کننده کارگردانان و عوامل بازی ها از جمله فیفا، ضربه محکمی بر پیکره کار زد و همین بازی های خوب نیز پشت انتظاراتمان از نمایش بازی های بزرگ محو شدند و رفتند. فاجعه را تازه آنجا دیدیم که الکترونیک آرتس برای پر کردن وقت کنفرانس، از یک بازی موبایلی استفاده می کند و کلی هم از قهرمان دور گذشته Madden NFL حرف می زند، و تازه قبل از آن، ۵ دقیقه برایمان از این می گوید که نیمار و رونالدو هر سال در جام قهرمانان اروپا با یکدیگر رقابت می کنند (!)، اما نمی تواند یک گیم پلی و یا حداقل اطلاعات خوب از بتلفیلد و یا حتی استاروارز جدید بدهد. یا حتی جایی که در ساختن یک ویدیوی کوتاه جمع بندی هم به مشکل برمی خوردند و چند ثانیه از Sims قرض می گیرند. هر چه هم که باشد، هیچکس نمی تواند بگوید که انتظارات از کمپانی بزرگی مانند الکترونیک آرتس کم است و دقیقاً هیچکس هم نمی تواند بگوید که کنفرانس امسالِ EA، فاقد هیجان نبود!